Jak propagovat internetový obchod – druhy marketingových kanálů

Jak propagovat internetový obchod – druhy marketingových kanálů

Vlastníte internetový obchod a kladete si otázku, jak jej propagovat a zvýšit tak celkové prodeje? Máme pro vás základní přehled propagačních kanálů internetového obchodu. Vše jsme přehledně kategorizovali a stručně popsali. Na jednotlivé způsoby propagace se pak podrobně podíváme v dalších článcích.

1) On-line propagace (internetový marketing)

První hlavní kategorií – a současně tou, která většinu z vás zajímá – je internetový marketing, tedy on-line propagace. Propagace internetového obchodu na internetu samozřejmě dává smysl, má nespočet výhod, ale samozřejmě i svá úskalí.

Kanály internetového marketingu

  • PPC reklama (placená reklama s platbou za kliknutí)
  • SEO (optimalizace pro vyhledávače)
  • E-mailový marketing
  • Sociální sítě
  • Obsahový marketing (styl komunikace firemní blog, tiskové zprávy, virální kampaně, recenze, popis zboží, design webu)
  • Srovnávače zboží
  • Affiliate marketing, slevy, kupony, akce, spolupráce

Velkou výhodou je možnost velmi přesného zacílení většiny variant internetového marketingu (typicky PPC reklamy) a skvělé možnosti analýzy výkonnosti těchto reklam: Jste schopni přesně přiřadit tržby dílčím reklamním kampaním až na úroveň konkrétní objednávky a konkrétního prokliku odkazu v přesném čase. To se vám například s tištěnou reklamou podaří mnohem pracněji, pokud vůbec.

Nevýhodou on-line reklamy je nutnost mnohem většího množství znalostí a v případě větších e-shopů je zpravidla nutné najmout buď zaměstnance pro správu on-line reklamních kampaní, nebo agentury specializující se na internetový marketing. Cenu marketingu také enormně navyšuje velmi tvrdá konkurence napříč většinou oborů a je velmi snadné utopit v této reklamě velké peníze bez odpovídající návratnosti. Do budoucna navíc některé funkce ohrožuje stále větší tlak na ochranu dat a soukromí uživatelů, který vede například k regulací cookies či k potenciálnímu ohrožení přesného cílení reklam na základě nabíraných dat z analytických nástrojů.

Na druhou stranu existují i relativně levné kanály on-line marketingu – např. SEO (optimalizace pro vyhledávače). To nevyžaduje velké náklady na jednotlivé kampaně, jde ale o běh na dlouhou trať, kde návratnost není okamžitá. Jeho součástí je i linkbuilding, tedy získávání zpětných odkazů. Odkazy lze získat je možné mnoha způsoby včetně nákupu PR článků. Podívejte se, jak napsat PR článek, který bude prodávat. Nebo si objednejte sepsání a publikaci PR článků na jednom z našich magazínů.

2) Off-line propagace (tištěná a televizní reklama, eventy)

Off-line marketingové kanály jsou velmi rozmanité. Plošné „bombardování“ potenciálních zákazníků skrz televizní reklamu či billboardy a různé reklamní poutače si mohou dovolit z důvodu obrovské finanční náročnosti jen ti největší hráči na trhu. Přesto existují cesty, jak i malému e-shopu může chytrá off-line propagace přinést spoustu zajímavých zákazníků.

Kanály off-line marketingu

  • Venkovní reklama (billboardy a reklamní poutače)
  • Tištěná reklama (noviny, časopisy)
  • Poštovní reklama (letáky, katalogy, dopisy)
  • Prodej po telefonu
  • Akce, události, veletrhy
  • Kamenné prodejny a výdejny, vozový park (polepy)

Protože „masové“ publikum už je zabrané velkými e-shopy jako Alza.cz či Mall.cz, musí se menší prodejci specializovat na úzkou cílovou skupinu, které poskytnou díky osobnímu přístupu lepší služby, kvalitnější (nebo zcela unikátní) výrobky, díky kterým si sáhnou na vyšší marži. Bojovat na internetu v první řadě cenou dnes vyžaduje minimálně odvahu, v lepším případě pošetilost.

Velmi zajímavou cestou pro menší obchody může být off-line propagace formou účasti na workshopech, přednáškách, zábavných či vzdělávacích akcích, školeních apod., kde e-shop může eliminovat jeden z největších nedostatků většiny internetových obchodů: absenci osobního kontaktu se zákazníkem.

3) Doporučení zákazníků (word of mouth marketing)

Nejlepší reklama je ta, která se tvoří sama. Vaším cílem by proto mělo být poskytovat takové služby, aby se zákazník nejen vrátil pro další nákup, ale současně doporučil váš obchod svým známým.

Největší náklady na internetový marketing jsou totiž vynaloženy na získávání nových zákazníků. Opakované konverze naopak nemusí stát vůbec nic – a pokud stávající zákazníci pomohou zlákat další ve svém okolí, máte napůl vyhráno.

Jak docílit toho, aby zákazníci váš obchod sami doporučovali?

  • Internetový obchod funguje bezchybně
  • Zboží je kvalitní, poskytuje zákazníkovi hodnotu za jeho peníze
  • Máte unikátní styl komunikace a vizuální identity (od reklamy přes texty na e-shopu po e-mailing, logo, barvy, bannery, slogany…), který zaujme, pobaví…
  • Dokonalá logistika (pokud slíbíte doručení do druhého dne, musíte doručit do druhého dne)
  • Dostupná podpora (chat, telefon, e-mail…), která umí rychle řešit zákazníkův problém
  • Jděte zákazníkům vstříc. Pokud máte nahněvaného zákazníka, udělejte maximum pro to, abyste jeho problém vyřešili. Místo záplavy negativních recenzí můžete získat aktivního fanouška
  • Dejte zákazníkovi možnost na vás vydělat (provize za doporučení, slevové kupony apod.)

Napsat komentář