Uvažujete o nových stránkách, ale nemáte představu o cenách? Právě pro vás je tento článek, který by vám měl ujasnit pohled na věc.

Hned na úvod musíme říct, že i na WordPressu může web stát několik jednotek tisíc korun, stejně jako se může vyšplhat řádově až do stovek tisíc. Konečná částka závisí na mnoha faktorech, které budete muset jako zadavatel zakázky posoudit.

Na celkovou částku mají zásadní vliv tři faktory:

  • Rozsah webu (jednostránkový web bývá levnější než rozsáhlý e-shop).
  • Zvolené řešení (web na hotové šabloně a se spoustou pluginů bývá levnější než web se šablonou i funkcemi na míru).
  • Tým dodavatele (podnikatel na volné noze zpravidla fakturuje méně než agentura s týmem lidí).

Rozsah webu

Před realizací nového webu je proto nutné, aby měl zadavatel alespoň předběžně jasno v tom, jak rozsáhlý web bude potřebovat. Se zvětšujícím se rozsahem stránek mohou růst náklady ve všech fázích vývoje (delší čas na konzultace, více grafických návrhů, náročnější programování, více textů…).

  • Nejlevnější jsou malé jednostránkové weby, které obsahují jen základní informace o podniku (webová vizitka). Obsah stránek je mění jen minimálně. (celková cena do 10 000 korun)
  • Středně nákladné jsou osobní a firemní weby, které obsahují zpravidla několik podstránek (o nás, služby, kontakt, blog). Obsah webu je mění, ovšem pouze ze strany provozovatele. (celková cena webu do 50 000 Kč)
  • Velmi nákladné jsou pak stránky obsahující možnost zakoupení zboží (internetové obchody, restaurace umožňující objednávku rozvozu přes internetové stránky) a cena ještě roste v případně napojení funkcí na další interní systémy firmy (účetní software, rezervační systém, dopravce…). Web je velmi často aktualizován ze strany provozovatele, část dat se importuje a exportuje automaticky a pokročilá interakce probíhá také ze strany uživatele webu. (celková cena webu 50 000 až 100 000 Kč)

Hotová řešení vs. web na míru

Hotová řešení

WordPress je unikátní v tom, že díky jeho otevřenosti a rozšířenosti existuje velmi aktivní komunita a trh s různými rozšířeními a hotovými řešeními. Zakoupit tak můžete tisíce hotových grafických šablon a pluginů (rozšiřujících funkcí), které udělají z původně blogovacího redakčního systému web s nejrůznějšími myslitelnými funkcemi – a to často zcela zdarma včetně české lokalizace.

Výhoda těchto hotových řešení je, že velmi snižují cenu vývoje. Velmi dobře vypadající šablony dnes lze pořídit za méně než 2000 Kč (přitom grafika a kódování na míru by přišlo na desetinásobek) a nejpoužívanější plugin pro internetový obchod je v základní verzi zcela zdarma (což platí o většině potřebných pluginů).

Nevýhodou těchto řešení je, že jsou často příliš „nabobtnalé“. Hotové šablony musí být modulární a obsahovat obrovské množství funkcí, aby byly dostatečně variabilní a více se tak prodávaly. K prodeji také slouží různé grafické efekty, které opět slouží primárně k prodeji šablony, nemají ale reálný přínos. Kvůli tomu zpravidla každý využije jen zlomek dostupných funkcí, šablona přitom spouští spoustu skriptů a využívá těžké pluginy, které celý web enormně zpomalují a v různých kombinacích obvykle nemají nic společného s efektivitou (jdete s kanonem na komára). Zvyšuje se také bezpečnostní riziko a správa obsahu je obvykle méně intuitivní.

Dalším častým neduhem je, že tyto weby velmi často staví dodavatelé, kteří nemají reálné znalosti z vývoje webových stránek – web pouze „naklikají“ a nerozumí potřebným souvislostem. Provozovatelé webu jsou často rozladěni z výsledku a web staví po pár měsících znovu na míru, třebaže s větší investicí.

Řešení na míru

Řešení na míru – pokud máte zkušeného vývojáře – garantuje vysokou kvalitu, rychlost a bezpečnost vašeho nového webu. V ideálním případě se u takového webu vyvíjí na míru grafika, šablona i většina potřebných funkcí (plugin se volí pouze tam, kde to dává ekonomicky smysl – tedy například pro internetový obchod, kde by vlastní vývoj obdobných funkcí přišel na desítky až stovky tisíc korun).

Díky řešení na míru obsahuje váš web jen ty funkce, které skutečně potřebuje. Správa obsahu je velmi pohodlná a díky absenci desítek pluginů, které je jinak nutné udržovat, se velmi zvyšuje i celková bezpečnost webu.

Hlavní devizou řešení na míru oproti hotovým řešením je bezesporu celková rychlost stránek. Nevýhodou, která logicky vyplývá z větší pracnosti, je násobně vyšší cena (místo 10 000 Kč bude vaše firemní stránka stát 30 000 Kč). Pokud jsou ale pro váš byznys internetové stránky významné, tato investice obvykle dává smysl a investovaná částka se rychle vrátí – například díky vyššímu konverznímu poměru webu a mnohem rychlejší a levnější správě obsahu stránek.

Velikost dodavatele

V ceně hraje roli i to, jakého dodavatele zvolíte. A pozor, nemusí jít o rozdíl v jednotkách procent. Freelanceři (tedy jednotlivci na volné noze – OSVČ) mají sazby zpravidla nižší než velké agentury, kde se na vývoji podílí několik lidí.

Zatímco sazby freelancerů končí kolem hranice 700 Kč/hod u těch nejzkušenějších (navíc jsou neplátci DPH), agentury na této sazbě spíše začínají a jejich hodinová sazba bude spíše obvykle přesahovat 1000 Kč (plus DPH).

I v tomto případě je ovšem sazba často odůvodnitelná. Agentura má sice vyšší náklady (nájem, zaměstnanci…) a je tedy do vyšší sazby z principu tlačena, zároveň ale poskytuje zpravidla lepší služby.

Zatímco průměrný freelancer sám zpracuje grafiku, kódování i programování, v agentuře se lidé specializují na konkrétní činnosti a dílčí práce je tak obvykle kvalitnější. Také dlouhodobá spolehlivost bývá vyšší. Zatímco freelancer je sám o sobě nenahraditelný a mívá tak výpadky vinou časového vytížení, nemocí apod., agentura má zpravidla dostatečné kapacity, problémy řeší spolehlivěji a rychleji. Navíc je zde menší riziko, že agentura svou činnost změní či ukončí, což je u freelancerů poměrně běžné (např. ukončení podnikání kvůli odchodu do zaměstnání).

Obecně bychom tedy mohli říct, že cena webu od agentury bude dvojnásobná. Stejně jako můžete najít velmi spolehlivého freelancera, který odvede relativně levně skvělou práci, můžete narazit na agenturu s vysokou sazbou, která kvalitní práci neodvede. Dobře tedy zvažujte, koho vyberete.

Kolik tedy budou stránky na WordPressu přibližně stát?

Níže naleznete tabulku přibližných cen za různé stránky na WordPressu. Berte tuto tabulku jako zobecnění našeho všeobecného povědomí o situaci na trhu.

Malý web (webová vizitka, jedna stránka, minimum informací)

Freelancer Agentura
Šablonové řešení Do 10 000 Kč Do 15 000 Kč
Řešení na míru Do 25 000 Kč Do 30 000 Kč

Firemní a osobní weby

Freelancer Agentura
Šablonové řešení 10-25 tis. Kč  15-40 tis. Kč
Řešení na míru 25-80 tis. Kč 30-90 tis. Kč

E-shopy, složitější weby

Freelancer Agentura
Šablonové řešení nad 25 000 Kč Nad 40 000 Kč
Řešení na míru Nad 80 000 Kč Nad 90 000 Kč

Začněte nezávaznou poptávkou